KONKURSSKAVAREEGLIDŹÜRIIOSALEJAD LIVEKONTAKT ENGLISH    

ŽÜRII


Eteri Andjaparidze (žürii esinaine, Gruusia/USA) on saavutanud rahvusvahelise tuntuse tõeliselt mitmekülgse interpreedi ja väljapaistva pedagoogina, kelle diskograafia Naxose, Marco Polo ja Melodia plaadimärkidele sisaldab Grammy ja Deutsche Schallplatten auhindadele nomineeritud sooloalbumeid. Andjaparidze on esinenud üle maailma solisti ja kammermuusikuna ning mänginud selliste nimekate dirigentide käe all nagu Franz-Paul Decker, James DePreist, Vladimir Fedossejev, Valeri Gergijev, Jansug Kakhidze, Dmitri Kitajenko, Michel Plasson, Vladimir Spivakov, Juri Temirkanov ja Pascal Verrot. Ta on soleerinud paljude mainekate orkestrite ees, sh Montréali, Québeci, Londoni, Oregoni, Singapuri ja Tbilisi sümfooniaorkestrid, Pekingi, Shanghai ja Peterburi filharmooniaorkestrid, Venemaa riiklik sümfooniaorkester, Moskva Raadio sümfooniaorkester, kammerorkester Moskva Virtuoosid ja Gruusia rahvuslik sümfooniaorkester.

Andjaparidze on osa võtnud arvukatest rahvusvahelistest festivalidest, nende seas Lincolni keskuse festival White Lights, rahvusvaheline Keyboard Festival-Institute, Mannes Sounds festival, NYU Summer Piano Intensive, Round Top Festival-Institute, PianoSummer (New Paltz), Northwesti klaverifestival, Bermuda klaverifestival, Puerto Piano, rahvusvaheline Colmari festival, Schleswig-Holsteini muusikafestival, rahvusvaheline Chopini klaverifestival (Duszniki-Zdrój), White Nights (Peterburi), Russian Winter (Moskva), Neuhausi klaverifestival ja muusikafestival Autumn Tbilisi. Andjaparidze projekt PianoTheatre on publiku ette toonud selliseid kavu nagu „Spectral Scriabin“, „La boîte à joujoux“ (Debussy), „L’histoire de Babar“ (Poulenc), „La Voix humaine“ (Poulenc/Cocteau), „Peter and the Wolf“ (Prokofjev) ja „They Got Music: Rachmaninoff and Gershwin“.

Steinway artistina on Andjaparidze kunstilis-haridusliku projekti AmerKlavier asutaja ja kunstiline juht. AmerKlavier on läbi viinud hulganisti temaatilisi festivale ja kontserdiprogramme, sh „The United Sounds of America“, „American Piano Forms: Sonata, Variations, Etude, Rags and Pieces“, „Pour le piano“, „Grand Piano à la Russe: A Taste of Georgia“, „Piano Theatre“, „J. S. Bach: The Well-Tempered Clavier, Book I“, „Complete Piano Sonatas by Mozart, Beethoven, and Prokofiev“, „Complete Nocturnes by Chopin“, „Complete Poems by Scriabin“, „Complete Opera for Two Pianos and One-Piano Four/Six Hands by Rachmaninoff“, „Complete Concerti for Two Keyboards and Strings by J. S. Bach“ ja „Complete Piano Quartets by Brahms“. Viimati kureeris Andjaparidze New Yorgis toimunud festivali „Beethoven the Contemporary“.

Andjaparidze sündis Gruusia pealinnas Tbilisis muusikute peres. Tema isa Zurab Andjaparidze oli Moskva Suure Teatri juhtiv tenor ning ema, pianist Yvetta Bachtadze Alexander Iokhelesi õpilane. Eteri Andjaparidze õppis klaverit Moskva riiklikus Tšaikovski konservatooriumis Vera Gornostajeva juures. Andjaparidze on võitnud noorima osalejana neljanda preemia V rahvusvahelisel Tšaikovski konkursil Moskvas ja oli esimene nõukogude pianist, kes pälvis grand prix Montréali rahvusvahelisel klaverikonkursil. Hetkel elab Andjaparidze New Yorgis ning õpetab klaverit Steinhardti kunstide koolis ja Mannes’i muusikakoolis. Ta on olnud klaveriosakonna juhataja ja professor ka DePauli ülikoolis Chicagos, New Yorgi riiklikus ülikoolis, Moskva ja Tbilisi konservatooriumides ning külalisprofessor Xi’ani ja Foshani konservatooriumides Hiinas. Talle on omistatud Rahvaste Sõpruse orden, Auorden ja Gruusia NSV rahvakunstniku tiitel.


⚫ ⚫ ⚫


Igor Cognolato (Itaalia) alustas muusikaõpinguid 5-aastaselt Ida Longhino juures. 19-aastaselt omandas ta Veneetsia Benedetto Marcello konservatooriumis Vincenzo Pertile juhendamisel bakalaureusediplomi magna cum laude klaveri erialal ning kolm aastat hiljem bakalaureusekraadi koorijuhtimises Evaristo Felice dall’Abaco konservatooriumis Veronas. Seejärel jätkas Cognolato haridusteed Saksamaal Hannoveri muusika- ja teatrikõrgkoolis brasiilia pianisti Roberto Szidoni käe all. Järgnes debüüt Hamburgi NDR sümfooniaorkestri ees Liszti teise klaverikontserdiga. Cognolato on õppinud klaverit ja kompositsiooni ka Ugo Amendola, Michele Marvulli, Dario De Rosa, Aldo Ciccolini ja Paul Badura-Skoda juures. Ta on esinenud kõikjal Lääne-Euroopas ja USA-s ning soleerinud paljude orkestrite ees, teiste seas NDR Raadio filharmooniaorkester, Orchestra di Padova e del Veneto, Orchestra del Gran Teatro La Fenice di Venezia ja Tallinna kammerorkester. 2016. aasta mais debüteeris Cognolato Berliini filharmoonia kontserdisaalis. Cognolato on salvestanud RAI, RAI Eurovision, NDR ja Norra raadiote jaoks. 2009. aastast esineb ta regulaarselt koos Berliini filharmoonikute liikmetest koosneva keelpillikvartetiga Athenaeum – nad on osa võtnud Aix-en-Provence’i kammermuusika festivalist ning nende Schumanni klaverikvinteti op. 44 esitusest on toimunud otseülekanne tuntud Saksa kanalil ARTE.

Cognolato on õpetanud klaverit 11 aastat Trieste Giuseppe Tartini konservatooriumis ning hetkel tegutseb professorina Veneetsia Benedetto Marcello konservatooriumis. Samuti on ta aktiivne korraldaja ja organisaator: Cognolato on ühingu Amici della Musica di Treviso president ja kunstiline juht alates selle asutamisest 1995. aastal ning rahvusvahelise Richard Wagneri Ühingu asepresident Veneetsias. 2013. aastal osales Cognolato Gianni Di Capua auhinnatud dokumentaalfilmis „Richard Wagner, diario veneziano della sinfonia ritrovata“, mida esitleti samal aastal Veneetsia filmifestivalil, Bayreuthi festivalil Saksamaal ja USA Kongressi raamatukogus. Pianist on andnud meistriklasse paljudes Euroopa ülikoolides, sh Grazi kunstiülikool, Viini konservatoorium, Salzburgi Mozarteumi ülikool, Dresdeni muusika- ja teatrikõrgkool, Londoni Trinity Laban konservatoorium, Salvator Seguí de Castello konservatoorium ning Eesti muusika- ja teatriakadeemia. Samuti viib ta regulaarselt läbi meistrikursusi Carinthia muusikaakadeemias Ossiachis ja Brescias toimuval üritusel Talent Summer Courses.


⚫ ⚫ ⚫


Ivari Ilja (Eesti) debüteeris klaveriõhtuga Estonia kontserdisaalis 1979. aastal. Ta on andnud soolokontserte Eestis, Prantsusmaal, Suurbritannias, Hiinas, Lätis, Leedus, Venemaal, Soomes, Rootsis jm. Ta on osalenud solistina Eesti riikliku sümfooniaorkestri ringreisidel, esinenud koos Vanemuise sümfooniaorkestri, Moskva riikliku sümfooniaorkestri, Vaasa, Oulu, Kotka ja Uppsala linnaorkestrite, samuti Põhjamaade sümfooniaorkestri, Peterburi filharmoonia akadeemilise sümfooniaorkestri ja paljude teistega. Ivari Ilja on koostööd teinud mitmete dirigentidega: Arvo Volmer, Vello Pähn, Veronika Dudarova, Eri Klas, Paul Mägi, Theodore Kuchar, Olari Elts, Jüri Alperten, Stephen Gunzenhauser, Peeter Lilje, Hannu Norjanen, Roman Matsov, Leo Krämer, Urs Schneider jt.

Eduka ja kõrgelt hinnatud ansamblistina on Ivari Ilja olnud aastakümnete vältel lavapartneriks maailmakuulsatele lauljatele, nagu Irina Arhipova, Dmitri Hvorostovski, Maria Guleghina jt. Ivari Ilja on olnud ka žüriiliige mitmetel mainekatel konkurssidel, nende seas rahvusvahelisel Maj Lindi klaverikonkursil Helsingis ja Šoti rahvusvahelisel klaverikonkursil Glasgow’s. Ivari Ilja on Eesti muusika- ja teatriakadeemia klaveriprofessor, mitmed tema õpilased on saavutanud väärikaid auhinnalisi kohti rahvusvahelistel pianistide konkurssidel ning on omandanud kindla koha nii Eesti kui ka rahvusvahelises kontserdielus. Kõrgelt hinnatud pedagoogina on ta andnud meistrikursusi Soomes, Poolas, Itaalias, Suurbritannias, Venemaal, Hiinas ja mujal.

2001. aastal tunnustati Ivari Iljat Eesti Vabariigi kultuuripreemiaga ning 2006. aastal Eesti muusikanõukogu interpreedi aastapreemiaga. 2013. aastast on Ivari Ilja Eesti interpreetide liidu juhatuse esimees ning alates 2017. aastast Eesti muusika- ja teatriakadeemia rektor. Samuti on ta Eesti muusikanõukogu president.


⚫ ⚫ ⚫


Juris Kalnciems (Läti) on üks väljapaistvamaid läti pianiste, Läti Jāzeps Vītolsi muusikaakadeemia professor ja alates 2000. aastast klaveriosakonna juhataja. Pärast Emīls Dārziņši muusikakooli lõpetamist õppis ta klaverit Läti Jāzeps Vītolsi muusikaakadeemias Arnis Zandmanise juhendamisel ning seejärel jätkas õpinguid Moskva Tšaikovski riikliku konservatooriumi aspirantuuris Samvel Alumiani juures. Kalnciems on osalenud mitmetel konkurssidel ning on võitnud 1978. aastal esimese preemia Mikalojus Konstantinas Čiurlionise klaverikonkursil. Ta on tunnustatud ja kogenud pedagoog – Kalnciemsi kutsutakse sageli žüriiliikmeks erinevatele konkurssidele ning ta viib regulaarselt läbi meistrikursusi nii Lätis kui ka teistes riikides.

Kalnciems on ellu kutsunud rahvusvahelise projekti „Crossing Keyboards“, mis ühendab Tallinna, Vilniuse, Stockholmi ja Reykjavíki muusikakõrgkoole ning mille raames toimuvad üliõpilaste kontserdid ja õppejõudude meistrikursused. 2000. aastast on Kalnciems Läti klaveriõpetajate ühingu president ning 2003. aastast organiseerib ta iga-aastaseid klaveri meistrikursusi Jūrmalas. Kalnciems ühendab laiahaardelist pedagoogilist ja ühiskondlikku tegevust tiheda kontserdigraafikuga, esinedes nii solistina kui ka erinevate orkestritega Lätis ja välismaal. Samuti on ta salvestanud ja välja andnud mitmeid CD-sid.


⚫ ⚫ ⚫


Antti Siirala (Soome) kuulub oma põlvkonna väljapaistvamate pianistide hulka. Tema rikkalik kõlavärvide palett, eristuvalt laululine fraseerimine ning väljendusrikkus on pälvinud korduvalt kiitust. Siirala on mitme rahvusvahelise konkursi võitja, sh Leedsi rahvusvaheline klaverikonkurss. 1997. aastal sai temast Viinis toimuva rahvusvahelise Beethoveni klaverikonkursi ajaloo noorim laureaat. Kõrge tunnustus tõi järgnevatel aastatel kaasa kõigi Beethoveni klaveriteoste esitamise Sibeliuse akadeemias ning Beethoveni looming on sellest ajast peale leidnud pianisti repertuaaris keskse koha. Siirala on mänginud selliste tuntud dirigentide käe all nagu Herbert Blomstedt, François-Xavier Roth, Esa-Pekka Salonen ja Sakari Oramo ning soleerinud paljude orkestrite ees, sh Saksa ringhäälinguorkester, HR, NDR, SWR ja WDR raadiote sümfooniaorkestrid, Zürichi Tonhalle orkester, Wiener Symphoniker, Residentie Orkest, Bambergi, Birminghami, Göteborgi ja San Francisco sümfooniaorkestrid, Soome Raadio sümfooniaorkester, Helsingi filharmooniaorkester ja Tokyo NHK sümfooniaorkester.

Siirala solistitegevuse teetähisteks on olnud soolokontserdid Luzerni festivalil ja Ruhri klaverifestivalil ning Berliini filharmoonia, Kölni filharmoonia, Londoni Wigmore Halli, Amsterdami Concertgebouw’, New Yorgi Metropolitan muuseumi ja Zürichi Tonhalle lavadel. Kolm aastat oli ta Dortmundi kontserdimaja resideeruv artist, osaledes kontserdisarjas „Junge Wilde“. Viimase aja tipphetkedeks on olnud debüüt Belgradi filharmooniaorkestri ees Griegi klaverikontserdiga ning Thomas Adèsi teose „Three Berceuses“ Saksamaa esiettekanne koos Lawrence Poweriga Moritzburgi festivalil. Tulevikuplaanide sekka kuuluvad koostööprojektid Praha sümfooniaorkestri (dirigent Pietari Inkinen), Põhjamaade kammerorkestri ja Islandi sümfooniaorkestriga (dirigent Eva Ollikainen). Samuti on Siiralal plaanis debüüt Odense sümfooniaorkestri ja Saksa Raadio filharmooniaorkestri Saarbrücken-Kaiserlautern ees. Kammermuusikuna teeb ta koostööd selliste artistidega nagu Carolin Widmann, Baiba Skride, Lawrence Power, Tanja Tetzlaff, Jan Vogler ja Sharon Kam. Oma salvestiste eest on Siirala pälvinud mitmel korral ajakirja Gramophone auhinna „Editor’s Choice“ ning tema CD-sid on välja andnud sellised plaadimärgid nagu Sony (variatsioonid Schuberti „Forellikvintetile“; Beethoveni kolmikkontsert), Naxos (Brahmsi ja Schuberti looming) ja AVI-Music (Beethoveni kolm viimast klaverisonaati). Kontserttegevuse kõrval tegutseb Antti Siirala ka professorina Müncheni muusika- ja teatrikõrgkoolis.
Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia 2021